lördag 15 januari 2011

Peter Carlsson & Blå Grodorna

Tills idag har jag knappt haft någon uppfattning alls om Peter Carlsson & Blå Grodorna. Jo, jag har sett att de i sina annonser har citerat rescensioner med även för branschen osannolikt positiva omdömen. Jag har också förstått att överallt går deras föreställningar för fulla hus. För övrigt ser eller hör man aldrig om dem i media. Men flera av mina vänner har många gånger sagt att jag måste gå och se dem. Det finns inget jämförbart. Nåväl idag var vi på deras givitvis utsålda föreställning på Scalateatern i Stockholm. Och jag måste säga att det blev en fantastisk kväll. Peter Carlsson är fenomenal som historieberättare, skådespelare, sångare och inte minst gitarrist. Finns det någon i Sverige som spelar bättre blues?

Orkestern är sannerligen inte med som utfyllnad utan förgyller föreställningen med underbara solonummer i alla möjliga och omöjliga stilar. De är alla fullblodsproffs och bidrar starkt till att föreställningen blir så oförglömlig.

Vem liknar Peter Carlsson & Blå Grodorna? Svaret är att de är unika och jag hittar inga föregångare och tror inte att de får några efterföljare. Kan ni fixa biljetter så gå och se dem! De spelar på Scala under hela våren. I pausen kan ni då dricka ett öl som enligt Peter är framtaget av ensemblen och bryggt i det minibryggeri som finns i angränsande kvarter till Scalateateren. Jag kommer inte ihåg vad ölet heter men namnet betyder på dalmål bl.a. överviktigt fruntimmer. Hur det smakar? Jovars, men dyrt var det.

Efter föreställningen åt vi middag på Rydbergs Bar och Matsal. En trevlig kvarterskrog på Drottninggatan. Vi åt naturligtvis Biff Rydberg som smakade förträffligt.

2 kommentarer:

  1. Ja, hur är det möjligt att inte denna enastående artist inte är mera känd.Såg o hörde honom för 10 år sedan och trodde inte mina varken öron eller ögon.Såvitt jag vet har han bara haft ett enda TV-program.Å Du Curt,när Du anländer till Varberg kan Du få 2 CD (om jag inte har slitit ut dom tills dess).
    Hälsn från ett soligt nollgradigt Varberg

    SvaraRadera
  2. Roligt att du som jag förstår storheten med PC&BG. Två CD! Jag tackar och löftet är noterat i den svarta boken!

    /CH

    SvaraRadera