måndag 28 februari 2011

Melodikrysset och iPhone

Nu törs jag erkänna det! Sedan lång tid tillbaka har min fru och jag nästan varje lördagsmorgon försökt lösa melodikrysset i SR P4. Många tycker säkert att det låter mossigt och utfärdar en solklar panchovarning. För oss har det emellertid blivit en trevlig tradition att inleda lördagsmorgonen med frukost, melodikryssande och slötittande i DN. Ingen av oss har väl någon viss musikgenre som intresserar oss speciellt mycket. Vi är båda ganska allround när det gäller musik. Så när vi inte direkt kan klara av att svara på frågorna så brukar vi kunna resonera oss fram till de rätta svaren. In i det längsta försöker vi undvika att använda Google för att hitta rätt lösning. Men för att få alla rutor ifyllda så händer det att vi måste ta internet till hjälp. När Google eller andra sökmotorer inte var tillgängliga på samma sätt som idag så minns jag att vi var väldigt belåtna om vi lyckades lösa hela krysset.

För en tid sidan så fick jag ett tips av Kjell om en ny App till iPhonen. Appen kallas SoundHound och med den kan uppskattningvis 95% av all musik som spelas i radion identifieras. När man hör musik som spelas live eller i radio startar man SoundHound och inom tio sekunder så får man upp titel, kompositör och eventuellt sångare. Dess svaghet verkar vara ovanligare klassiska verk och gamla visor. När jag själv sjöng My Way kom genast beskedet om rätt sång. Sångaren däremot utpekades som Frank Sinatra. Detta kan tolkas på åtminstone två sätt. Antingen har jag en gudabenådad sångröst eller så upptäckte jag en allvarlig svaghet i programmet.

Nåväl i lördags när vi löste melodikrysset så testade jag SoundHound och den klarade det mesta. Jag visade min fru vilket eminent hjälpmedel som nu stod till vårt förfogande. Men hon förklarade att detta var att gå ett steg för långt. Gärna Googla någon gång när vi kört fast ordentligt men SoundHound måste absolut bannlysas i samband med melodikrysset. Jag är böjd att ge henne rätt.

För er som gärna vill ladda hem appen kan jag meddela att den är gratis. Säkert finns motsvarande app även för androidmobiler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar