söndag 17 juli 2011

En handelsplats i halländska skogsbygden

Vi åker österut från den halländska atlantkusten. I början färdas vi genom ett bördigt slättlandskap. I småskolan fick vi lära oss att ingenstans i världen fanns det bättre mjölkkor än här och de halländska spannmålsböndernas produktion var om inte bättre så väl i klass med vad deras kollegor i Skåne åstadkom. Efter ett tag ändrar landskapet karaktär. Omgivningarna börjar alltmer domineras av skog. På gränsen mellan åker och skog ligger tätorten Ullared. Vi är nu cirka tre mil öster om Falkenberg och Varberg.

Ullared är väl för de flesta av oss inte känt som en tätort i Falkenbergs kommun. Nej, Ullared är känt som ett varuhus vars like inte finns någonstans och som inte heter Ullared utan GeKås. Första gången jag besökte GeKås var affären inrymd i Ullareds gamla stationshus. Jag kommer inte ihåg om jag köpte något men jag kommer ihåg att man handlade över disk och betjänades av en person. Detta var inte i slutet på 1800-talet utan i slutet på 1960-talet. Idag omsätter företaget 4 miljarder, antalet anställda är en bra bit över 500 och betalkassorna är 65 st. Runt det enorma varuhuset som utökar varje år har det vuxit upp en stor handelsplats där alla affärer har som motto att sälja till låga priser. Enligt uppgift är det endast Liseberg som i Sverige har fler besökare än Gekås.

Vad är GeKås och vad är Ullared?
Ofta när Gekås kommer på tal så tar folk avstånd från stället och man hör ofta kommentarer som går ut på att dit går det ju inte bara att åka. Ullared/GeKås är väl bara till för folk utan stil och smak och som inte fattar att om vill man vara någonting som räknas så måste man handla i de fina märkesbutikerna belägna i storstäderna. GeKås är till för snåljåpar som inte uppskattar kvalitet. Jag mår illa över denna attityd och vet dessutom att många av GeKås belackare smyger sig dit titt som tätt. I TV har vi sett en dokusåpa som gör allt för att förlöjliga varuhusets kunder och personal. Man spelar för fullt på alla existerande fördomar om Ullared och människors önskan att kunna dryga ut hushållskassan genom att handla till avsevärt attraktivare priser än vad t.ex. den lokale ICA-knodden kan erbjuda. Ledningen för GeKås borde inte givit sitt tillstånd till denna erbarmligt dåliga TV-serie.

Bilden visar exempel på varuhusets
 alerta och serviceinriktade personal
Sanningen är att hos GeKås kan du handla alldeles utmärkta produkter, varav många av samma märke som du i städernas butiker måste betala det tredubbla för. Bortsett från vad man kan köpa och vilka priser som gäller så måste man med respekt erkänna att GeKås är ett alldeles enastående företag och som skapats genom ett lysande entreprenörskap hos grundaren men också hos de efterföljande ägarna. Bara en sådan sak som att kunna erbjuda 600 människor i skogsbygden arbete är värt en medalj. Men förmodligen är vinsterna tillräckliga som motivation för att med ett glatt sinnelag fortsätta och vidareutveckla verksamheten.

Eftersom så få personer talar positivt om Ullared/GeKås så måste jag poängtera att jag inte har några intressen i företaget men jag skäms inte för att bekänna mig som kund. Faktiskt besöker jag varuhuset regelbundet. Tillsammans med hustrun har jag en och endast en gång per år besökt Ullared under hela 25 år. När vi är där rör vi oss inom kanske en tjugondel av hela affärsytan. Vi handlar bara sådant som kan kallas förbrukningsmateriel, d.v.s tandkräm, tandborstar, tvål, shampoo, rengöringsmedel, tvättmedel, diskmedel fryspåsar, glad pack, folie, raklödder etc. etc. Ett års förbrukning fyller fyra bärkassar och betingar ett löjligt lågt pris. Men framför allt är det förbaskat bekvämt att aldrig behöva bekymra sig över dessa ting när man gör de vanliga helginköpen på ICA.

Nästa gång jag besöker GeKås så skall jag försöka att samla ihop mig och även besöka elektronik-och-bokavdelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar