söndag 24 april 2011

Möte mellan gammalt och nytt

Kanske en ersättare till 15-åringarnas
 besinslukande EU-moppar?
Ibland behövs det väldigt lite för att man skall bli upprymd, se humorn i tillvaron och tycka att det kanske finns hopp om mänskligheten.

Idag råkade jag se något mycket konkret som fick mig att le och känna värme för upphovsmannen till vad jag såg. Jag betraktade alltså en farkost som för inte så länge sedan hade varit en cykel med en konventionell påhängsmotor d.v.s en föregångare till mopeden. Nu var bensinmotorn ersatt med en batteridriven elmotor. Batteriet laddas av solceller. Något som med all tydlighet framgår av bilden.

Jag pratade med ägaren och tillika konstruktören. Det verkade vara en klurig karl som hade givet upp tanken på att fortsätta att hålla liv i den gamla motorn och eftersom han också ville färdas genom landskapet utan buller och bång hade han bestämt sig för att förse hojen med modern eldrift. Effektuttaget är ungefär 250 W och man kommer upp i en behaglig marschfart av 20 km/h om vägen är plan. I uppförsbackar måste man hjälpa till med pedalerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar