tisdag 10 april 2012

Fast i Mac-träsket??

För några år sedan köpte jag en iPod touch. Meningen var att i första hand använda den för att lyssna på talböcker, podradio och musik under långa tråkiga bilresor. Allt efter hand som det sprutades ut mängder av mer eller mindre roliga och nyttiga appar blev användningsområdet för min manick allt större. Men mycket vill ha mer så strax var det dags att lägga iPoden i en avsides byrålåda och istället införskaffa en iPhone. Nu fick man tillgång till GPS och därmed navigationshjälpmedel och massa intressanta kartapplikationer. Jag är nu inne på min andra iPhone och den är sprängfylld med underhållning och hjälpmedel för alla livets eventualiteter.

Så hände det som jag aldrig trodde skulle hända. För en vecka köpte jag en iPad. Vad skulle den tillföra mig? Min något naiva tro var att med den så skulle jag inte behöva någon laptop under resor och annan bortvaro från hemmet. Men jag kan inte se att iPaden ersätter en PC. Åtminstone om man skall jobba under en lite längre tid. Den är naturligtvis mycket lättare att använda för mail, facebook, bloggande m.m än vad den betydligt mindre iPhonen är. Men det går inte att jämföra med PC:n, som jag tycker är helt överlägsen ur användarsynpunkt. Skrivfunktionerna på iPaden är naturligtvis begränsade även om man utnyttjar ett separat tangentbord. Även fil-och-bildhantering känns besvärlig och begränsad i funktionalitet. Att överföra bilder (eller videosnuttar) från något yttre medium eller t.ex till bloggen är sannerligen inte någon okomplicerad eller naturlig process. Man känner sig inlåst i Mac världen. Kanske beror mycket av mitt klagande på att jag är en mycket gammal inbiten PC-användare och tycker att allt som avviker från PC-världen känns synnerligen obekvämt. Men nu sitter jag här med PC, iPhone och iPad och min önskan är att dessa tre ting skall jobba i djupaste harmoni med varandra. Men icke! Inte ens Mac produkterna verkar förstå varandra fullt ut.

Men som läsplatta är iPaden alldeles utmärkt. Jag har läst min första roman på plattan och det fungerade utan anmärkning. Faktiskt lättare än att hantera en pappersbok. Kanske är jag i mitt omdöme påverkad av att romanen var ett riktigt mästerverk: Kerstin Ekmans "Grand final i skojarbranschen". Jag läser också DN varje morgon på plattan och tidningens sidor ser precis likadana ut som papperstidningens. DN:s nya app är förträfflig.

Hela detta inlägg är producerat på min iPad och det har tagit lång tid att få det på plats. Jag är särskilt nöjd med att jag till sist lyckades få in en bild. Kanske kommer jag och plattan att komma bättre överens om några månader. Jag återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar