Ni förstår nog varför jag köpte magasinet. |
Vad är det som inte stämmer? Jo Dr Fox är inte doktor. Han är skådespelare och har inför föreläsningen tillsammans med tre forskare skapat ett föredrag fyllt med påhittade ord, motsägesfulla påståenden och allmänt struntprat. De tre forskarna framhåller efteråt att det svåraste var att hindra Fox från att säga något meningsfullt. Anledningen till detta experiment var att påvisa att kursutvärderingar och studenters omdömen om sina lärare kanske skall tas med en nypa salt. Det verkar ju som om föreläsarens charm, presentationsteknik och trivselskapande betyder mycket mer än förmedling av kunskap. Detta fenomen kallas Fox effekten. Man kan undra om denna har beaktas när man nu i Sverige skall ge eleverna möjlighet att betygsätta lärarna.
När jag hade läst artikeln så slog mig en tanke. Kanske var det Fox effekten som startade den lavin av konstiga läror om hur man kan får ut det bästa ur ett företags chefer och medarbetare. Foxs förläsning är rena instruktionsboken för hur man skall gå tillväga om man vill tjäna stora slantar utan kunskaper och erfarenheter av hur man driver ett företag. Med hjälp av ett luddigt budskap insvept i dimridåer, hänvisning till auktoriteter, uppdiktade fall ur verkliga livet och några häftiga sammanfattande slagord samt allt presenterat med entusiasm och humor så var konceptet klart. Hur många föredrag eller kurser med detta eller liknande upplägg har ni varit på? Jag har nog bevistat ett trettiotal och jag måste erkänna att de 2-3 första hade avsedd om än mycket kortvarig effekt på mig. Jag kände mig bättre som människa och hade fått insikter om livet som jag tidigare inte hade en aning om. Självfallet trodde jag att allt detta skulle komma min arbetsgivare till godo.
Det verkade ibland som om det rådde en tävlan mellan olika managementkonsulter om att hitta det knäppaste och mest enfaldiga budskapet. Ju konstigare desto enklare att sälja. Helst skulle man naturligtvis skilja sig kraftigt från sina värsta konkurrenters eller det skulle åtminstone låta så. Hur kunde (kan) dessa charlataner tjäna pengar på ingenting? Ja det beror nog ofta på att VD:n i berört företag är ett svagt kort utan självförtroende och sunt förnuft. Säkert har han/hon också en misstänksam inställning mot sin personal och misstror dess förmåga att själv ta itu med problem. En dålig ledare helt enkelt. Så in med konsulter och skicka personalen på kurser så att de blir förändringsbenägna och förstår sitt eget bästa. Marknadsför konsulten/föreläsaren internt som det bästa som går att få tag på. Det är bra om han varit på bild i (räknenissarnas husorgan) Dagens Industri. Och helst skall han ha givet ut en bok. Det kvittar om det är på eget förlag (det är det alltid), en bok är ändå en bok.
När jag för en tid sedan blev min egen så upplevde jag det som mycket befriande att slippa kontakten med alla dessa skojare som hyrdes in för att lösa företagets problem. Att inte ha närvaroplikt vid föreläsningar à la Dr Fox är också minst sagt en lättnad.
Men vad tror ni om min djärva tes: "ingen Fox effekt - inga knäppa konsulter/föreläsare som gräver guld hos företag och förvaltning"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar