Är det sä här SJ:s framtida konduktörer skall se ut?? |
I tidningen läser jag att SJ:s nye direktör inte har för
avsikt att ompröva beslutet att sätta stopp för möjligheten att köpa sin
biljett ombord på tåget. Konduktörerna (ja, de heter säkert något annat nu för
tiden) skall istället ”fokusera på att informera kunderna, servera kaffe och se
till att de har trevligt”. Kunderna skall tvingas att köpa sina biljetter via
telefon, på nätet, i resecenter eller i automater.
Själv har jag sedan lång tid tillbaka trott att det var
omöjligt att köpa biljetter på tåget. SJ har ju aldrig gjort någon som helst
reklam om detta utan istället har man framhållit alla de fantastiska
möjligheter till biljettinköp som direktören nämner. Man har förmodligen velat
låta tjänsten stilla dö i skymundan. För mig är det ett mysterium att
tågpersonalen skall uppmuntras att kränga kaffe, torftig mat, öl och vin men
vara förbjudna att stödja bolagets kärnverksamhet genom att sälja biljetter.
Jag åker ofta spårvagn i Stockholm och om jag ibland av olika anledningar
saknar färdhandlingar så går det alldeles utmärkt att på ett enkelt sätt köpa
biljetter på spårvagnen. Så varför skulle detta vara ett besvär på SJ:s
fjärrtåg? Istället för att dra in på servicen för sina kunder så borde SJ
ompröva sitt beslut om biljettinköp och försöka förstå att möjligheten att köpa
biljetter ombord faktiskt är ett konkurrensmedel gentemot t.ex. flyget. Hellre
flexibilitet beträffande biljettinköp än konduktörer med huvuduppgift att roa
resenärerna!
Apropå flyg så verkar SAS hänga på repet. Man pratar om ”Final
Call”! Vad som gått snett vill jag helst inte spekulera i. Men det är väl
knappast originellt att dra slutsatsen att den struktur med statliga monopol,
som bolaget föddes i, har varit en barlast som har tyngt ned bolaget rejält i
en tid när avregleringar och nya spelare gjort sitt intåg på marknaden. År 2012
känns SAS-konceptet något förlegat. Det har varit alltför lätt för snabbfotade
lågprisbolag utan ryggsäckar från 50-talet att vinna marknadsandelar. Tyvärr
har väl både ägare och alla inblandade fackföreningar inte i tid insett detta.
Det kanske inte är så många som bryr sig om SAS. Själv hade jag dock gärna sett
att bolaget (och också SJ) i framtiden hade varit ett konkurrenskraftigt
alternativ. Men jag tvivlar på att så kommer att bli fallet. I det längsta kommer
jag i alla fall att undvika Norwegian eller än värre Ryanair. Men när det
gäller flygbolag så är jag förstås en hopplös nostalgiker.
Det blå boardingkortet skilde agnarna från vetet. |
På de interkontinentala rutterna erbjöds också en komfort
som med råge överglänste vad resenärerna i business klass fick hålla till godo
med. Det fanns nämligen en första klass. Att åka över Atlanten i första klass kostade
säkert 3-4 gånger mer än att sitta i avdelningen för affärsresenärer.
Jag minns en gång när jag skulle checka in i Los Angeles för
att resa till Köpenhamn. Vid incheckningsdisken fick jag frågan om jag hade något
emot att åka i första klass. Den trevliga damen fick upprepa frågan tre gånger
innan jag förstod att jag skulle få åka första klass! Antagligen hade man råkat
ut för någon slags överbokning och detta skulle lösas genom att jag blev uppgraderad
som det heter på fackspråk. Planet var en 747:a och första klass var inrymd på ”andra
våningen”. Det visade sig snart att hela denna våning disponerades av mig och
en person som var chef för ett större statligt mediabolag i Sverige. På den
tiden kände jag inte personen men vi växlade väl några ord och jag nämnde att
jag hade blivit uppgraderad och jag utgick från att detsamma gällde för min
medresenär. Jag fick dock aldrig någon bekräftelse på detta. Senare fick jag höra
att direktören i fråga alltid åkte första klass när detta var möjligt. Those
were the days!
Att service och komfort i första klass var överdådig är
naturligtvis ingen överdrift men nog tyckte jag att fjäsket gick lite väl långt
när kaptenen tittade in och presenterade sig och visade den planerade
flygrutten på en karta och samtidigt frågade mig om jag var tillfreds med hans
planering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar