Ibland hör man folk prata om hur starka och kristallklara
minnen man har om händelser som ägde rum när personen ifråga var i 2-3 års
åldern. När jag hör sådant frestas jag att starkt ifrågasätta dessa hågkomster.
Men jag har lärt mig att låta bli för det blir oftast ganska animerade
diskussioner om huruvida det är möjligt att komma ihåg vad som hände när man
var två år gammal. Min skepsis härrör från det faktum att jag inte ens har
några som helst klara minnen från den tid då jag var 4-5 år. Jag har förvisso
en bild av tiden men den är framför allt skapad genom berättelser, fotografier,
tidningsurklipp m.m. Berättelserna, som förmedlas av äldre släktingar och
vänner, är ofta av olika skäl motsägelsefulla. Så den bild av en svunnen
verklighet som finns i mitt huvud är en blandning av egna dimmiga
minnesfragment och starka intryck från mer eller mindre trovärdiga källor. Att
med bestämdhet uttala mig om upplevelser som ägt rum före mitt 5:e levnadsår är
för mig helt omöjligt.
Ett av mina med stor säkerhet verklighetsförankrade minnen
är från 1956. Då har jag nyss fyllt 6 år och månaden är oktober d.v.s. nästan
exakt 56 år sedan. Jag hör en röst i radion som med upphetsad stämma pratar om
tanks som rycker in i städer och människor som dödas eller flyr. Ungefär
samtidigt ser jag ut från ett fönster som vetter mot dåvarande riksväg 2
(numera har den en annan sträckning och heter E6) och ser långa militärkolonner
passera. Jag kopplar ihop vad jag hör på radion och vad jag ser på vägen. Jag
blir illa till mods och tänker på krig och död. Inte blir det bättre när jag
hör min mor uttrycka förhoppningar om att det inte må bli krig igen. Jag har många gånger funderat på om de stora militära
transporter jag såg var en del av en höjd beredskap på grund av Sovjets
aggression mot Ungern eller om var en det var ett naturligt inslag i efterkrigstidens
Sverige där det kalla kriget redan hade hunnit bli svinkallt.

Ett annat minne, starkare och helt tydligt, handlar också om
krig eller snarare om internationella kriser. Kubakrisen utspelades också i
oktober fast några år senare, närmare bestämt oktober 1962. Denna ödesmättade
kris inträffade alltså för 50 år sedan och den har således under den senaste
veckan varit föremål för en rad skriverier i tidningarna och mängder av inslag
i våra vanligaste TV-kanaler. Mina minnen från dessa veckor i oktober är starkt
präglade av skräck. Jag var då 12 år. Man såg på TV hur sovjetiska
handelsfartyg lastade med missiler närmade sig Kuba samtidigt som vi fick se
bilder på amerikanska örlogsfartyg som hade det ultimata uppdraget att
förhindra att de sovjetiska fartygen nådde fram till Kuba. För mig var det
uppenbart att vi stod mycket nära det mest fruktansvärda som man kunde tänka
sig: civilisationens undergång. Innanför portarna till hyreshusen fanns anslag
uppsatta hur staden skulle utrymmas om kriget (det stod ingenting om att det
gällde kärnvapenkrig) började. Jag minns inte om dessa anslag kom upp strax före Kubakrisen eller om de fanns uppsatta sedan tidigare. Däremot minns jag
väldigt bestämt hur några av mina kamrater och jag, förskräckta inför vad som
kanske skulle kunna inträffa, studerade utrymningsplanerna. Jag minns att vi
var djupt skeptiska när vi såg kartorna med pilar som skulle åskådliggöra hur
befolkningen skulle förflytta sig. Vi insåg att planerna för att tömma staden
på människor var en gigantisk logistisk uppgift och ingenting som gjordes på en
dag eller två. Samtidigt förstod vi att ett kärnvapenkrig inte gav utrymme för den
tidsfrist som behövdes för stora befolkningsomflyttningar. Vi var förvånade och
skrämda av det faktum att ett kärnvapenkrig kunde bryta ut den närmaste timmen
medan myndigheterna inte hade gjort ett smack för att verkställa de planer som
fanns uppgjorda för att skydda Sveriges civilbefolkning.
När jag någon gång talar med jämnåriga om Kubakrisen så blir
jag ofta förvånad över hur ovanligt det är att någon förknippar krisen med någon typ av skräckupplevelse liknande vad jag kände under de hemska veckorna i oktober 1962. Tvärtom säger många att de
knappt kommer ihåg någonting om detta. Om det finns ett samband mellan starka
minnen från tvåårs åldern och bristen från minnen tio senare är en
frågeställning som jag tills vidare inte tar ställning till.
Strax före Kubakrisen startade så hade den första James
Bond-filmen premiär. Bond var ju hjälten som handgripligen löste vilken
världskris som helst. Jag såg den första filmen ett halvår efter den
internationella premiären när den började visas i Sverige. Hur jag lyckades
komma in på en barnförbjuden film minns jag ingenting av. Kanske kände jag
killen som rev biljetterna eller så smugglades jag in av min far. Hur som helst
så blev jag djupt tagen av filmen. Utan tvekan den bästa jag sett dittills. Jag
undvek inte att inför mina avundsjuka kamrater relatera innehåll och förmedla egna
kommentarer. Sedan kom ju den ena Bond-filmen efter den andra och jag missade
ingen förrän konceptet började bli uttjatat och huvudrollsinnehavarna avlöste
varandra var femte år. Den ene sämre än den andra.
.jpg) |
Är han den bäste Bond? |
Så för några år sedan fick
Bondfilmerna en nytändning. Troligen berodde detta på att Bond nu gestaltades
av Daniel Graig och att en rad nya människor hade tagit plats i filmteamet. Den
senaste Bondfilmen hade premiär i Sverige igår och idag såg jag den. Mitt
intryck är att det förmodligen är en av de bästa någonsin. De är endast de
tidigaste filmerna med Sean Connery i huvudrollen som kan tävla med Skyfall, som
är namnet på den senaste filmen. Storyn är förvisso knappast trovärdig men
jämfört med de flesta andra Bondfilmer så känns den nästan realistisk. I filmen
har James Bond fått träda tillbaka något till förmån för sin chef som är en
hårdför äldre kvinna som står inför sin sista strid. Den avmätta torra engelska
humor som fanns i de första filmerna ges det många prov på. Ganska snart inpå
filmen slår det mig att fotot är fantastiskt och att det påminner om de färger
och ljus som man ofta får skåda i bröderna Coens filmer. Och mycket riktigt när
jag läser eftertexterna så ser jag att det är Coens berömde fotograf Roger Deakins
som stått bakom kameran. Filmen får utan tvekan fyra Walther pistoler av fem möjliga!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar